Душа дитини дуже чутлива до слів та вчинків дорослих. Вчитель іноді не замислюється, який вплив має на учня, на його подальшу долю. Слова, якими ми критикуємо або хвалимо, іноді можуть зіграти доленосне значення. Як наші слова похвали можуть зародити у дитині почуття успіху?
Багато років тому один молодий чоловік в Лондоні мріяв стати письменником. Але все було проти нього. Він навчався в школі всього 4 роки. Його батька кинули до в’язниці за несплату боргів, і хлопчик дізнався, що таке голод. Нарешті, його взяли на роботу наклеювати ярлики на банки з ваксою у підвалі, що кишів пацюками. У нього не було свого будинку і ночував він на горищі у товаристві інших безпритульних. Хоча він був талановитим юнаком і пробував писати оповідання, в редакціях видавництв він отримував одну відмову за іншою. Одного разу трапилося неймовірне: його розповідь редактор прийняв. Хоча юнак не отримав ніякого гонорару, редактор щиро похвалив його! Після цієї зустрічі молодий чоловік ходив по вулицях і плакав від радості. А потім він став всесвітньо відомим письменником – Чарльзом Діккенсом. Ці слова похвали вселили в нього відчуття успіху та віри у власні сили.
Страх невдачі часто паралізує навіть здібних людей. Ми боїмося спробувати опанувати новими знаннями, новим досвідом і залишаємося існувати в нудній і безрадісній рутині повсякденності.
Саме в школі учні дізнаються, що таке успіх. Це успіх на уроках, тестах, проектах МАН. Не всі діти, зважаючи на ті чи інші обставини, на свої інтелектуальні дані, фізичний розвиток, можуть досягти великого успіху в навчанні. Але УСІ діти заслуговують на похвалу.
Іноді ми, вчителі, боїмося перехвалити. А діти – як соняшники, піднімаються до променів нашої похвали та визнання їхнього успіху. Досягнутий одного разу успіх, навіть невеликий, може надихнути їх на нові, більш серйозні звершення. І вчителі повинні бути наставниками та провідниками до цього успіху.
Похвала повинна бути конкретною, помірною – не мало та не багато, достовірною та щирою. Хвалити потрібно не лише за результат, але і за старання. Не всі показують високі бали в математиці, не всі є сильними лінгвістами, великими співаками, але КОЖНА дитина має свій унікальний талант, даний Богом. Можливо ваш учень може так підбадьорити однокласників, як ніхто інший, а можливо ваша учениця підійме гарний настрій своєю посмішкою. Давайте помічати ці дрібниці та хвалити наших учнів. Це може змінити їх долю!
Згадайте: якими словами найчастіше хвалимо дітей? Випишіть свій словничок похвали. На жаль, іноді наші слова це одноманітні, часто повторювані «молодець» та «добре». Давайте покреативимо – додамо фарби у нашу мову. Не скупіться на щире слово!
Джерело: ye.ua