Хвалять себе та формують плани на майбутнє. Виборча кампанія ще на низькому старті, але політики з висоти рекламних щитів уже доносять свої меседжі. За приблизними підрахунками, з кожних 10 білбордів – 7 з політичною агітацією. Прихована, напівприхована чи відкрита, – за будь-яких обставин – недешева.
Окупував рекламні площі міста чинний президент. Петро Порошенко констатує факт, про який не знає хіба що лінивий – томос для автокефальної помісної церкви. Таких бордів по всьому місту без ліку. Анатолій Гриценко після років роботи у вищих ешелонах влади й досі вірить, що чесних більше. Як не крути президент – слуга народу, не вийшовши з ролі актора посягає на пост глави держави Володимир Зеленський. Андрій Садовий поза кадром, зеленим по білому йде у наступ. А от Юля Тимошенко перестала вірити у справедливість і просто вірить в Україну.
Кожна обіцянка чи натяк політика платний. Ціна одного білборду з політичною рекламою залежить від тривалості та місця розташування. Є площини, які уже зарезервовані кандидатами майже до літа. Втім, вільних, кажуть у рекламній агенції вдосталь, навіть у центрі міста.
– Вартість 6 тисяч в місяць. Це стала ціна, але деяких кандидатів ми не розміщаємо. Дивіться Опозиційний блок не розміщаємо, – повідомили у рекламній агенції.
Простим громадянам байдуже до війни меседжів політиків. Більшість тернополян йдуть повз і кажуть, гроші викинуті на вітер.
– Не звертаю, до політики ставлюся негативно. Нашим політикам не вірю і не думаю, що їхні слогани, реклами щось вартують, – тернополянка Ірина.
– Ні, не звертаю і взагалі ставлюся ніяк, – тернополянин Віталій.
– Звертаю, читаю, але на неї не реагую зовсім. Це наші кошти, вони вкрадені у нас, без того білборду можна було б і обійтися, але ні, – каже тернополянка Ірина.
– То є всьо дурня вибачте за слово, то всьо гроші, витрачають гроші, а люди без нічого залишаються, – тернополянин Михайло.
Все ж рекламними щитами закладені усі вулиці міста, а особливо об’їзні на околицях Тернополя. На Збаразькому кільці на очі потенційному виборцю потрапляють одразу 25 білбордів. З них – вісім Арсенія Яценюка, п’ять – Петра Порошенка, п’ять – Володимира Зеленського, три – Анатолія Гриценка, два Олега Ляшка та два від «Опозиційної платформи – за життя».
Від осені політичних бордів щоразу більшає. Громадська мережа Опора уже дослідила понад 7 сотень рекламних площин, з них 46 % – політична агітація.
– Лідером за кількістю політичної реклами у Тернопільській області є Петро Порошенко, далі Володимир Зеленський, Арсеній Яценюк, Юлія Тимошенко, Олег Ляшко, Андрій Садовий. Наявність такої великої кількості політичної реклами є певною маніпуляцією, – розповідає координаторка громадського спостереження ОПОРИ за виборами президента у Тернопільській області Ольга Галушка.
Політичні банери зареєстрованих кандидатів у президенти без вихідних даних протизаконні. Такі у Тернополі уже виявлені, зокрема, каже Ольга Галушка, це білборди із зображенням Олександра Шевченка, Анатолія Гриценка, Андрія Садового, Юлії Тимошенко та Олега Ляшка.
– Агітація, яка є в чинних засобах інформації чи на носіях зовнішньої реклами мають відповідати закону, тобто на ній має бути вказаний замовник, підприємство, яке виготовило, тираж і також відповідальний за випуск, на жаль не всі білборди, заклеєні політичною рекламою, мають вихідні дані, – зазначає Ольга Галушка.
Наразі правоохоронці уже перевіряють три факти зловживання рекламними агенціями. Порушникам загрожує від п’ятисот до 1200 гривень.
Наталя Борсук, Іван Козоріз, Сергій Русаков, у Фокусі дня, МедіаТОР