Якщо у чоловіка інколи можуть виникнути складнощі в тому, як змінити світ на краще, то в жінки — ніколи. Адже представниці прекрасної статі завжди намагаються подбати як про щастя власних дітей і родини, так і про благополуччя оточуючих. Особливо українки: вродливі, розумні, сильні та витривалі. Тому жінка має бути максимально активною у всіх сферах суспільного життя, зокрема й підприємництві. У цьому переконана бізнес-леді Ольга Навроцька, – пише сайт Tenews.
— Пані Ольго, Ви — успішна бізнес-леді, віце-президент громадської організації «Ділові українські жінки в Тернопільській області», а нещодавно обійняли ще одну важливу посаду. Розкажіть про свої нові посадові обов’язки.
— Мені запропонували очолити регіональне представництво Української Платформи «Жінки в бізнесі». Платформа створена і працює задля розвитку жіночого підприємництва. Тож я спонукатиму жінок регіону, щоби вони розпочинали свій бізнес і підприємництво. Дуже хочу дати їм поштовх для підтримки їхнього бізнесу, заохочувати, у всьому допомагати — заходами, навчанням і власним досвідом. Обов’язково намагатимуся гуртувати жінок, бо разом ми — потужна сила.
— Що мотивувало Вас до освоєння такого напряму діяльності?
— Мене дуже бентежить, що багато українок впродовж останніх десятиліть емігрували закордон. Звісно, жінки полишили своїх дітей та чоловіків не від доброго життя. Але розлука жорстока. Чимало сімей зруйновані, багато емігранток знайшли свою долю на чужині. Ми не маємо права осуджувати їх, навпаки варто побажати щастя. Але жінки, що подалися за кордон, — наш генофонд, наша ДНК. Вони — сила, українська енергія, і скоріш за все, вже незворотна, втрачена для Батьківщини назавжди. Мабуть, хтось нестиме покуту за такі невтішні процеси. А нам, у свою чергу, потрібно робити все, щоб таких ситуацій траплялося якомога менше. Працювати на те, аби жінки залишалися на рідній землі, народжували в Україні українських дітей, мали можливість розпочати власну справу та розвиватися.
— Що порадите тим українським жінкам, які прагнуть самовдосконалюватися, але бояться покинути зону комфорту?
— Страх — це нормально. Скажу так. Починання у бізнесі можна порівняти з тим, як маленька дитина спинається на ніжки. Вона робить перші невпевнені кроки, падає та набиває гулі, але не здається. У власній справі також не треба боятися падінь, бо це велика наука. Навіть якщо допустите помилку, щось утратите, а можливо і цілий бізнес — то передусім здобудете безцінний досвід. Повірте, його не купити за жодні гроші. Отримавши його, ви стаєте сильнішими та йдете далі. Вперто, цілеспрямовано та наполегливо. Я вірю, що якщо жінці природою дано народити дитину, то вона може «народити» будь-яку ідею, навіть шалену.
Окремо зауважу, що на початках у розвитку власної справи жінкам дуже важлива підтримка — рідних, друзів, знайомих. Необхідна допомога чоловіка, саме він дає дружині потужний стимул, упевненість в силах. Рада, що так було у моєму випадку.
— У який спосіб жінка може проявити себе у підприємництві?
— Їх дуже багато. Зокрема це може бути жіночий бізнес або сімейна справа. Наприклад, в економіці Німеччини саме сімейний бізнес сягає 80%. Це надзвичайно корисний фактор для державної економіки, адже йдеться про династійне підприємництво, яке переходить у спадок із покоління в покоління. Як наслідок, за кордоном існують торгові марки, які мають по сто й більше років. Це вигідно для країни і бренду, тому що зберігаються традиції та якість продукції. Сімейний бізнес — міцний. І сім’я, що у ньому задіяна, така ж, адже чоловік та жінка вміють добре та ефективно співпрацювати.
Як я уже зазначала, можна успішно розвиватися і у жіночому бізнесі. Правда, щоб жінка досягла в ньому успіхів, важливо обрати саме ту справу, до якої лежить душа.
— Чимало людей вважає, що дружині та матері не місце у бізнесі, політиці та суспільних справах, які здавна вершили чоловіки. Поділіться власними спостереженнями за досвідом жінок-підприємців.
— Жінка — насамперед сильна та витривала. У будь-яких сферах вона виконує роботу відповідальніше й прискіпливіше, ніж чоловіки. Недарма Маргарет Тетчер якось зауважила: «Якщо хочеш, щоб щось було сказано — попроси про це чоловіка; якщо хочеш, щоб щось було зроблено — попроси жінку». Напевне, у багатьох діях жінка так чи інакше керується материнським інстинктом. Вона відчуває відповідальність за свою дитину, сім’ю, за те, щоб усі були ситі й щасливі. Тож жінка подекуди здатна зробити більше, ніж чоловік. Узяти хоча б формування безбар’єрного простору. Хто краще відчує усі проблемні нюанси, пов’язані із дорогами, тротуарами, встановленням пандусів? Звичайно ж жінка з візочком, дівчина на каблуках, матуся, малюк якої гасає на самокаті.
Цікаво, що у скандинавських країнах участь жінок у політикумі сягає 40 відсотків. Статистика свідчить, що жителі цих держав мають найвищий рівень відчуття щастя, задоволеності життям. Це зовсім невипадково. Тому я прошу читачів активніше підтримувати представниць прекрасної статі у їхніх починаннях, проектах. Особливо важлива підтримка жінкам від жінок: купівля продукції, голосування за корисні ініціативи, обирання жінок у політику.
— Існує стереотип, що активна, ділова жінка — не надто хороша матір. Які бонуси для мами-підприємця можете назвати на противагу упередженням?
— Кожній дитині потрібна насамперед здорова й задоволена мама. Тому якщо жінка має потребу реалізувати себе, вона не повинна відмовлятися від свого прагнення. Адже коли мама задоволена, так само щасливі її діти та вся сім’я. Рідні вловлюють її добрі емоції, позитивний настрій. У задоволених мам виростають успішніші діти: хлопчики — більш відповідальніші, дівчатка — впевненіші в собі. Активна мама — гідний приклад, який малюки наслідують.
— Що побажаєте читачкам у переддень свята Матері?
— Здоров’я, миру в країні, впевненості в собі, сімейного затишку, кохання. Не боятися нічого, рости, розвиватися, бути активними. Коли ми наповнимо усі сфери жіночністю, життя буде іншим. Кращим. Політика стане більш соціальною. Буде реалізовуватися значна кількість важливих проектів. І бізнес стане жіночним. Це теж добре. Я рада, що завдяки своїй діяльності також сприяю хорошим змінам.
Автор Мар’яна Бобрівець