У 2018 році розподіл коштів освітньої субвенції між місцевими бюджетами вперше здійснюватимуть за Формулою, яка враховує всі ключові параметри – обсяги бюджетної забезпеченості одного учня, контингент учнів, навчальні плани, наповнюваність класів по кожному з регіонів та інше.
У 2017 році освітню субвенцію спрямовували виключно на оплату праці педагогічних працівників, і попередній її розрахунок тоді базувався лише на пропозиціях місцевих органів влади без урахування статистичних даних. Відтак, він був реально завищеним, особливо на рівні областей. Про це свідчить той факт, що, навіть з урахуванням підвищення зарплати вчителям в 2017 році в середньому на 50 відсотків, залишки освітньої субвенції на рахунках місцевих бюджетів склали 4,1 мільярди гривень. Таким чином місцеві органи влади фактично витратили на зарплату вчителям в 2017 році лише 48,5 мільярдів гривень, – йдеться на сайті Міністерство освіти і науки України.
Якщо у 2017 році розмір освітньої субвенції становив 52,6 мільярди гривень, то цьогоріч, вже розрахований із застосуванням Формули, – 61,7 мільярди гривень. У ній закладено кошти на цьогорічне збільшення оплати праці вчителям на 25 відсотків. До того ж, місцевим органам управління не слід забувати про залишки минулорічної освітньої субвенції на своїх рахунках – 4,1 мільярди гривень, – йдеться на сайті.
Таким чином, проаналізувавши заяви деяких керівників місцевих органів влади про те, що грошей з цьогорічної субвенції їм не вистачає на зарплату вчителям, Міністерство освіти і науки України виокремило найбільш поширені причини такої «нестачі»:
– Маніпулювання місцевою владою рішеннями Уряду. Наприклад, деякі місцеві органи влади відправляють вчителів у відпустку без збереження заробітної плати під час карантину та зменшують надбавки за престижність праці з 20% до 5%, посилаючись на Постанову КМУ від 11 січня 2018 року № 23. В дійсності ж цією Постановою Уряд підвищив нижній поріг надбавки за престижність з 1% до 5%, а вищий – з 20 до 30%.
– Створення за рішенням місцевої влади розгалуженої мережі спеціалізованих закладів середньої освіти з поглибленим вивченням окремих предметів. Місцеві органи влади мають розуміти, що прийняття рішення про створення спеціалізованих закладів передбачає більшу кількість видатків на одного учня в таких закладах (через поділ класу на групи, більшу кількість годин, надбавки для вчителів тощо). Отже фонд заробітної плати в таких закладах є вищим, ніж передбачено формулою. Тому місцева влада має нести відповідальність за такі рішення та закладати необхідні додаткові кошти до своїх бюджетів.
– Подання органами місцевого самоврядування некоректної вхідної інформації для розрахунку. Зокрема, щодо учнівського контингенту.
– Статус міст обласного значення, яке отримали маленькі міста. Так, є міста, що мають такий статус, проте там наповнюваність класів у школах дуже низька, і це впливає на обсяги освітньої субвенції для них.
– Інші подібні варіанти.
У разі підтвердження недостатнього обсягу освітньої субвенції за результатами спільного з Міністерством фінансів аналізу доходів та витрат кожного конкретного органу місцевого самоврядування Міністерство освіти і науки визначить доцільність виділення додаткового фінансування з резервного фонду за результатами виконання державного бюджету за 9 місяців. Повідомляє Міністерство освіти і науки України.
Під час цитування інформації посилання на МедіаТОР обов'язкове. Допускається цитування матеріалів сайту mediator.te.ua без отримання попередньої згоди, але в обсязі не більше одного абзацу та з обов’язковим прямим, відкритим для пошукових систем гіперпосиланням mediator.te.ua не нижче, ніж у другому абзаці тексту.